درباره

فرش، فرش ایران


همهٔ پژوهشگران بدون چون و چرا بر این نکته اعتراف دارند که قالی و قالی‌بافی از آسیا شروع شده است. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که ترکستان، ایران و قفقاز می‌باید مهد اولیهٔ این هنر بوده باشند. از عباراتی که در انجیل و ادبیات کلاسیک آمده به این نتیجه رسیده‌اند که هنر شرقی قالی‌بافی مدت‌ها قبل از میلاد مسیح شناخته شده بوده و وجود داشته است.

جستجو

لينک هاي روزانه

جعبه پیام




امکانات


آرشيو

خبرنامه

آمار

آنلاین : 1
بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته گذشته : 18
بازدید ماه گذشته : 76
بازدید سال گذشته : 373
کل بازدید : 373

لينک دوستان

اصول رنگ آمیزی در نقشه فرش:

از روزگاران گذشته تا کنون، فرش ایرانی آیینه تمام نمایی فرهنگ و هنر اصیل ایران بوده است این هنر و صنعت با همه زیبائیها و ظرافت طرح، بافت و رنگ، انچنان در عرصه جهانی شناخته شده دارای اعتبار است که هم به عنوان سمبل هنر ایران شناخته شده و هم اولین کالای صادراتی غیر نفتی کشور به شمار می رود. برای حفظ این موقعیت و ارتقاء آن باید دست اندرکاران تولید فرش به موارد اساسی تولید توجه نمایند. می دانیم که مهمترین عوامل تولید فرش عبارتند از:

طراح، نقشه کش، بافنده و پرداختکار است که باید همگی در یک تلاش با هدف و با برنامه و با یک مدیریت قوی کار تولید فرش را انجام دهند از جمله مهمترین مراحل تولید فرش که جنبه زیر بنایی دارد مرحله نقشه کشی است . زیرا اغلب بافنده ها، هنر خلاقیت خود را با استفاده از نقشه های اصیل، زیبا و بدون عیب به نمایش می گذارند.

نقشه فرش,رنگ آمیزی در نقشه فرش

اصول رنگ آمیزی در نقشه فرش

تاریخچه قالی

نوشته شده در شنبه 20 آبان 1396 ساعت 10:51 توسط : carpet | دسته : فرش | 2 بازدید
  • [ادامه مطلب] []

  • با توجه به موارد تاريخي ، قدمت رنگريزي با صنعت نساجي يكسان است و مطابق با اسناد نوشته شده تاريخ بشري است . دقيقاً در اين رابطه ميل سازنده بشري در جهت پوشاندن خود از نامساعدي آب و خوا منجر به نتايج هنري مي شود . از اسطوره شناسي يونان ما در مي يابيم كه اردني ، خداي زن تا بنده دفتر اديون رنگرز پشم بود كه هنر رنگرزي را به ديگران نشان داد . شايد قديمي ترين گزارشات در رابطه با دوران صنعت ملل باستان آنهايي باشند كه در طبقات تاريخي چين بدشت مي آيند ؛ از طريق اين گزارشات مابه نوع رنگرزي ابريشم در ۲۶۰۰ سال قبل از ميلاد پي مي بريم . مواد رنگي استفاده شده از گياهان مختلف بدست مي آمدند.

    رنگرزی قالی,رنگرزی در ایران,قدمت رنگرزی

    قدمت رنگریزی

    تاریخچه قالی

    نوشته شده در شنبه 13 آبان 1396 ساعت 17:53 توسط : carpet | دسته : فرش | 2 بازدید
  • [ادامه مطلب] []

  • در زمانهاي گذشته ، زماني كه تقسيم كارگر همانند زمان معاصر انجام نمي شد ، رنگرز در تماس با مواد دقت بيشتري به خرج مي داد كه در نتيجه نسبت به امروز ماهر تر بود رنگرزي در سبك ياتيك و در بكار گيري رنگ براي طراحي توسط مقداري از هنرمندان رنگرزي انجام شده است و يك كار عالي و ستوده به نظر مي آيد . حقيقت اينجاست كه افراد غير حرفه اي اين كار را بدون آگاهي از امكانات رنگرزي انجام داده اند كه اين با مهارت بسيار كم و در تكنيك و يا حتي بدون آن صورت مي گيرد . خلاقيت و مهارت زياد در تكنيك در ايجاد نتايج خوب در اين نوع روش از هنر رنگرزي همانند نقاشي يا ديگر اشكال ارائه هنري به صورت اساسي مي باشد.

    رنگرزی فرش,رنگرزی قالی,فرش ایران

    رنگرزی فرش و قالی در ایران

    تاریخچه قالی

    نوشته شده در شنبه 13 آبان 1396 ساعت 17:50 توسط : carpet | دسته : فرش | 2 بازدید
  • [ادامه مطلب] []

  • مقدمه: اصطلاح رنگرزي تقريباً منحصر به صنايع نساجي مي شود . رنگرزي به معني رنگ كردن الياف، پارچه، نخ، و ديگر مواد نساجي مي باشد كه هر كدام داراي كيفيتهاي متفاوتي  از يكنواختي و پايداري در برابر شستشو و در معرض محيط ممكن است ميباشد. رنگرزي ارتباطي خاص يا رنگ آميزي الياف نساجي دارد. الياف اصلي كه كاربردي گسترده در ساخت منسوجات دارند شامل پشم، ابريشم، نخ مي باشند و ديگر روش هاي رنگرزي اين رشته ها از بنياد مختلف هستند . لازم شده است كه مطالعه عميات رنگرزي را تحت موضوعات جداگانه رنگرزي پشم، رنگرزي ابريشم و رنگرزي نخ طبقه بندي  كنيم.

    رنگرزی قالی,رنگرزی,صنایع نساجی

    اصطلاح رنگرزی

    تاریخچه قالی

    نوشته شده در شنبه 15 مهر 1396 ساعت 9:44 توسط : carpet | دسته : فرش | 3 بازدید
  • [ادامه مطلب] []

  • دوران ساسانی:

    از صنعت قالیبافی ایران در زمان ساسانیان یادگاری در دست نیست جز روایتهایی در نوشته های پراکنده . در سالنامهٔ چینی (سوئی سو Sui -Su ) (مربوط به سالهای ۵۹۰ – ۶۱۷ برابر با سالهای ۵ -۳۲) قالی از جمله فرآورده های ایران شمرده شده است . در جنگ هراکلیوس شاهنشاه روم شرقی با خسروپرویز و پیروزی وی و غارت شهر تیسفون در اوایل سدهٔ هفتم میلادی (۶۲۸ میلادی)، از جمله اشیاء غارت شده از ایران از “قالی‌های نرم” نیز یاد شده است.

    همچنین این روایت وجود دارد که بر “تخت طاق‌دیس” (طاق کسری در تیسفون) دز زمان خسروپرویز، فرشی با طرح باغ که نمودار چهار فصل سال بوده، گسترده می‌شده است. مؤلف تاریخ طبری اسم این قالی را بهار خسرو یا “موقع بهار خسرو” ذکر می کند. در وصف این قالی که آن را با قالی بهارستان یکی می‌دانند آمده است که نقشهٔ آن مانند باغی بود در فصل بهار که با گلهای رنگارنگ و درختان پر برگ و همچنین با نگارهٔ حوض آب و جویهایی در وسط آن و مرغابی‌های نشسته بر کناره‌های جوی، آذین شده بود. زمینهٔ قالی از نخهایی سیمین و زرین بافته شده بود و برگ درختان و گلهای آن از ابریشم روشن بود. این فرش که گفته می شود گوهرنشان بوده است به نظر می‌رسد گلیم‌گونه باشد.

    تاریخچه قالی,قالی ایرانی,قالی در دوران ساسانی

    قالی در طول تاریخ ایران

    فرش ایرانی

    نوشته شده در شنبه 15 مهر 1396 ساعت 9:35 توسط : carpet | دسته : فرش | 3 بازدید
  • [ادامه مطلب] []


  • صفحه قبل 1 صفحه بعد
    سفارش تبليغات
    پاپ آپ استند نمایشگاهی | طراحی سایت در اصفهان | هانس گروهه | عینک واقعیت مجازی | دیاگ | هاست لینوکس ارزان | طراحی سایت | ثبت آگهی رایگان | فلزیاب , فلزیاب تصویری | کانال تلگرام | طراحی وبسایت | پکیج درمان دیابت | پیش بینی مسابقات فوتبال | آگهی رایگان لینک دار | گروه تلگرامی وکلا | محمد دبیری | اینترنت پر سرعت | بانک شهر | گیت کنترل تردد | منزل مبله | دکل مهاری | طلایاب , طلایاب تصویری | دکتر نوروزیان | آزمایشگاه فرزانگان شیراز
    X
    تبليغات